Friday, June 01, 2012

sayonara may!

bismillahirrahmanirrahim..
(warning: kalau ada yang membaca, taipan ini mungkin sedikit panjang)


mei sentiasa akan ada tarikh yang tidak mungkin dapat dilupakan *insert smiley
2012 merupakan tahun ketiga, alhamdulillah.. 
pahit, manis, kelat, masam, masin, segala rasa bergaul sebati 
namun masih banyak yang perlu dipelajari.. 

1 (touched)
16 mei, to be exact :) 
pagi-pagi sudah buat saya senyum 
got a call dari satu nombor yang tidak dikenali 
berbasa-basi sedikit, bertanya siapa semua, then.. 

A : cikgu, hari ni hari apa?
S : hari rabu
A : serius la
S : betul la rabu, takkan da tak sekola lupa hari pula?
A : hahahah serius la, kalau taktau takyah jadi cikgu la, cikgu
(wah3 bukan main lagi ye kamu)

A : saya call nak ucap 'selamat hari guru'
S : terima kasih, kat mana sekarang?
A : [told a place], keje
S : jauh nya, macam kat kl takde keje je
A : bawa diri, nak jadi baik 
S : so, dah jadi budak baik ke ni
A : sikit la
S : hahhaha 
A : nak berubah kena sikit-sikit, nanti terkejut 

then teringat something, 
S : BM dulu lulus tak? 
A : tak 
(sebenarnya tanya sebab nak kenakan dia, tapi tak jadi bila dengar the answer) 
S : taknak ulang?
A : bukan taknak, tapi taktau nak belajar dengan sapa
S : adik ada kan, form 4 , belaja la dengan dia 

(dialog mungkin sudah tidak sama dengan situasi di hari sebenar, well mana lah saya nak ingat sejibik semua perkataan tu, count,, berapa minggu lepas da berlalu) 

A ialah taiko students nakal tahun lepas. muka ganas, perkataan tak pernah sopan, siapa pun dia berani lawan, kalau pagi masuk kelas lewat, kadangkala lepas rehat dia dah hilang. saya suspect dia punya masalah dari rumah, tapi boys mana lah nak bercerita dengan kita, dan saya sendiri tidak punya masa untuk bersoal jawab.
A pelajar berpotensi, saya ajarkan kira-kira cepat saja dia tangkap. tapi sayang dia lupa, kira-kira itu perlukan latihan berterusan. dan yang paling penting, dia lupa redha guru itu akan memberi kejayaan kepadanya. dia lupa tentang itu.
A memang terkenal, tanyakan saja guru disiplin mana yang tak kenal sama dia. namanya sering disebut di dalam bilik guru, saya pekakkan telinga. dan ada waktunya saya dipanggil PK HEM kerana pelajar ini.

Allah..
memang tak pernah sangka, 16 mei taiko ini membuat panggilan, for the wish (last year dia minta nombor atas urusan sekolah, kalau saja-saja memang saya takkan bagi).
the remembrance counted! bila diingati memang terasa dihargai :)

saya doakan semoga kamu akan betul-betul berubah, menjadi insan berguna dunia akhirat. :)

sambutan hari guru kami, sebelum cuti sekolah. biru itu saya :)

2 (tercabar)
kelas tambahan di musim cuti sekolah.
saya hadir awal, walaupun jadual saya ialah pada sesi kedua.

masuk kelas.
students are busy, busy with the phone! dan ada yang bermain with the big speaker dalam kelas
sabar. bila masih buat taktau, kutip semua phone masuk dalam satu beg

bagi the hand-out, and get ready untuk mengajar mereka
mereka pandang kertas, kemudian berbual, terjerit-jerit.
memang menyakitkan hati bila berhadapan dengan manusia berusia 17 tahun dan berperangai mengalahkan kanak-kanak 7 tahun. sabar.

mula mengajar (soalan dah pernah ajar pun, tapi... entahlah)

beberapa minit berlalu, masih naik turun keadaan mereka
hilang sabar!

'korang ni, dah habis sekolah nak jadi apa?'

ada yang menjawab
"eleh, cikgu.. nanti saya jadi (insert nama pekerjaan), [senarai bersambung dengan nama kawan-kawan dan senarai pekerjaan masing-masing].. cikgu? tetap juga cikgu"

fine, kalaupun cikgu tetap juga cikgu, alhamdulillah.. bi ma'nahu cikgu ini masih diperlukan
tapi yang perlu dirisaukan ialah 'layakkah anda-anda untuk bergelar itu semua? layakkah dengan perangai-perangai anda sekarang ini?'

saya diamkan diri masa dengar ayat itu, ayat yang penuh bernada cynical, biarlah

kenapa saya diamkan diri?
diam saya bukanlah kerana saya kalah, tidak..
tapi saya paling risau andainya kata-kata saya bakal menjadi doa yang akan menjerat anda suatu masa nanti
saya terlalu risau tentang itu, terdetik di dalam hati juga telah merisaukan saya


dan untuk kamu, terima kasih
kerana membuat saya seakan mahu menyahut satu cabaran
'cikgu? tetap juga cikgu'

think about it, semoga Allah mudahkan, ameen :)



No comments: