Wednesday, December 29, 2010

cabaran tahun kedua..

tahun pertama berakhir, pengakhiran yang bukanlah menjadi impian, pengakhiran yang membuatkan saya berdoa agar saya dapat memperbaikinya.. tapi apakan daya saya, saya hanya manusia biasa, yang mampu merancang dan mengusahakan yang terbaik..

tahun kedua menanti..
pastinya dengan labih cabaran dan rintangan yang akan mematangkan saya dalam dunia yang saya ceburi ini..
cabaran yang akan mendewasakan saya, memberi peluang untuk saya belajar dan terus belajar..

tahun kedua yang dinanti..
ditemani dengan genangan air mata, jangan tumpah duhai telaga.. ini air mata kesedihan, juga penuh getar ketakutan.. bertanya pada diri, mampukah saya? mampukah saya?

tahun kedua yang bakal menjelma..

ayat atas ni saya taip pada 29 disember 2010, selepas pulang dari mesyuarat di sekolah..
hari di mana kami guru2 mendapat tugas yang bakal dikerjakan pada tahun 2011, tahun kedua bagi saya..
hari di mana saya merasakan terlalu banyak yang harus dipikul di atas bahu kecil ini..

tapi kemudian, saya mencari kekuatan.. berpegang pada ayat Allah:
'Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya -alBaqarah 286'
dan saya cuba mencari segala sisi positif, walau hati masih ada sisa terkilan.. hajat hati nak pegang mereka sampai mereka habis sekolah, tapi apakan daya saya hanya mampu mengharap..

2011 saya akan memegang kelas tingkatan 5, kelas yang terkenal dengan pelajar-pelajar nakal..




 

No comments: