Tuesday, December 28, 2010

salah faham.. saya tak pandai jaga hati orang

manusia memang paling mudah untuk salah faham..
kadang-kadang apa yang kita kata, akan ditafsirkan sebaliknya
apa yang kita lakukan, adalah segalanya negatif

lalu apa lagi pilihan yang kita ada?
mendiamkan diri dan membiarkan mereka terus dengan salah faham itu?
atau cuba menegakkan kebenaran yang berada di pihak kita?
ya.. kebenaran itu kadangkala terlalu pahit untuk dikatakan..
tapi apa lagi pilihan yang ada?

sesak.. terasa tidak mampu lagi untuk terus berfikir
dengan sedaya upaya saya cuba untuk menahan telaga itu dari menumpahkan airnya
benarlah kata orang.. jangan terlalu menyayangi, nanti akan mula membenci..
itu lah yang terjadi..
saya lah mangsa di sini.. dikatakan manusia sombong, pembenci..
lalu, biarlah terus begitu.. apa lagi yang dapat saya lakukan?

semalam telah berendam air mata, namun saya tahankan lagi..
ada kisah lain yang membuatkan saya sedih dan sayu
sebuah kisah yang tidak mungkin saya rungkaikan di sini..
dan pagi ini, air mata kembali bergenang..

ya, saya manusia yang tidak tahu menjaga hati orang lain.. saya hanya mahu hati saya dijaga.
ketepikan perasaan orang lain seperti saya mengenepikan kain-kain kotor di bilik
buangkan ke dalam tong sampah, tanpa perlu mendobikannya
ah orang lain punya, persetankan lah.. buangkan saja! bukan saya punya!

No comments: