Tuesday, September 04, 2012

if only they could understand..

lately ni tengah hangat bout a post by 'an engineer' yang perlekehkan cikgu-cikgu..
worry not, entry saya ini bukanlah entry balas, saya pun tidak lah mahu menyiram petrol ke dalam api, membesarkan lagi cerita (siapa belum tau, boleh pandai-pandai google :P)
well, chillex sudah (sambil duduk goyang kaki makan kue raya -cikgu kan ada banyak masa, kah3)

ok, mari kita bermula,
sebenarnya saya baru terbaca satu entry dari aiman azlan, cikgu tak (dapat) buat kerja (click here)
dan ini membuatkan saya terfikir, dan merenung.. sesungguhnya itulah situasi yang sedang saya hadapi saat ini

menghabiskan syllabus:
- math form 5 (checked -done)
- physics form 4 (just entered chapter 4 -undone)
iye memang belum habis, but this is much better than years before when i just finished chapter 3

ok begini, subjek fizik ada lima bab setahun untuk di cover,
bab 2 adalah bab yang super panjang, dan ini ialah mechanics physics, yang mana kalau tak faham kira macam kau bukan students fizik (saya bukan mahu cover diri, bukan.. sila teruskan pembacaan :))

sebelum tu kita dengar dulu apa kata para pelajar :
'cikgu, exam nanti masuk sampai bab berapa?'
'cikgu, sempat ke kita nak habiskan semua bab ni?'
'cikgu, saya tak berapa faham bab 2'
'cikgu, takyah latihan, belajar je terus nanti tak habis'
'cikgu, kita taknak buat eksperimen dah ke?'
and the list goes...

dan sekarang mari lihat situasi cikgu pula :
1. kalau boleh (dalam usaha saya) saya mahu habiskan tahun ni dengan bab 1 form 5, so bila naik form 5 nanti tinggal tak banyak bab lagi dan mereka boleh lebih fokus kepada menjawab soalan (walaupun saya ini tidaklah suka pun mereka terfokus kepada peperiksaan semata-mata)
so, saya spent every evening on wednesday untuk stay for extra class, walaupun kadang-kadang saya teramat penat, kadang-kadang saya ada hal lain yang perlu diuruskan
- tapi apa yang saya dapat hanyalah 10 orang, or even worst 5 sahaja, dan saya juga pernah stay untuk seorang sahaja
2. saya lajukan pula momentum pengajaran dalam kelas, dan memang tak sempat mahu buat latihan,
jadi saya bekalkan mereka dengan latihan hujung minggu
- tapi mereka tidak appreciate, mungkin tidak sentuh pun kerja yang diberi itu. well i'm typing with evident which is kalau mereka buat kenapa bila mahu masuk lab baru kelam kabut mahu cari jawapan? dan bila disemak, jawapan adalah copy-paste antara satu sama lain
3. bukan saya tidak mahu buat eksperimen, saya tahu eksperimen itu penting. tapi saya sedang mengejar masa. bayangkan seminggu saya jumpa mereka dua hari sahaja, satu hari dua masa (lebih kurang 80 minit kalau tidak ditolak dengan segala kelewatan). satu minggu saya boleh pergi satu subbab, itu pun dah kira ekspress juga.
dan insyaAllah eksperimen2 akan dibuat, saya tidak mahu berjanji takut tidak dapat ditepati, tapi saya merancang untuk ini :)

itu baru situasi kelas berkenaan sahaja, belum saya keluarkan gangguan external, seperti:
1. mereka menolong guru lain untuk melicinkan sebarang acara
2. mereka keluar mewakili sekolah
3. mereka tidak hadir atas sebab-sebab tertentu (alhamdulillah tahun ini saya tiada rekod tidak hadir walaupun tidak sihat)
4. saya keluar atas urusan rasmi (mungkin akan ada selepas ini)
5. kelas ini bukanlah satu-satunya kelas yang perlu saya fikirkan

oh before i end this, just to let u know that i ain't complaining, please don't get me wrong
walaupun situasinya bukan mudah, perlu berdepan dengan remaja yang sedang membesar, sedang meneroka dunia baru mereka, belajar new things everyday,
cope dengan mereka yang berbual tentang kpop, parkour, updated with the gadgets and stuffs, talk about pavi (which are very-much-not-into-me)
even i'm all stressed out right now with this matters, but i'm coping with it wholeheartedly, insyaAllah :)

jadi sekarang, a new plan akan dibentang
hope that i can make it :)


* hari ni air mata gugur lagi 
memikirkan mereka yang tidak pernah serius 
merasakan diri yang tidak pernah layak berada di hadapan mereka
well if you are a teacher, u'll know those feelings 
dan kalau kamu selembut tisu, seperti saya 
mungkin nampak keras, namun mudah dicarik..
-if only u could understand

handsome young lad(s)
please keep your promises
i'm counting on it..

No comments: