since aku tak bole tdo2 da
(tadi dua jam je lelap, ape punye jenis mata da)
so aku akan setelkan ape yg aku nak cite sebenar2 nye kat entry sebelum ni..
ye la, lecturer aku kate komunikasi berkesan memerlukan kedua-dua pihak tahu dan memahami apa yang dibincangkan
sebelum tu, aku nak ingatkan kamu yang aku:-
- bukanlah penganalisis bahasa
- bukanlah seorang yang sangat mahir tentang bahasa
- bukanlah seorang guru bahasa
- malah aku adalah antara perosak bahasa (maaf untuk ini)
tapi aku akan bercerita berdasarkan pengalaman
dan berserta bukti2
ya aku tau, pengalaman yang seciput itu
yang tidaklah setanding cikgu2 lain
aku ada bagitau kan, aku dah praktikum last year
di sebuah sekolah sukan negeri
sekolah yang mana student nya, mostly adalah atlet2 muda
student nya datang dari segenap ceruk tempat
and paling ramai dari kampung2 yang berdekatan
(sekolah ni bukan di tengah bandar, in the same time bukan di hulu)
okey, that time i need to teach mathematics for form 2 and form 4
(aku tak dapat ajar fizik coz kelas yg amek fizik satu je, and kawan aku yg dapat)
first agenda when new teacher entered the class, macam biasa la
'sesi suai kenal'
to make it simple and aku bole ingat, aku minta diorang tulis atas kertas
minta latar belakang sikit2, and last sekali aku minta diorang tulis
cadangan untuk matapelajaran matematik
so here's the copy (bace ape yg telah dimerahkan)
yang ni dari student form two
yang ni pula dari student form four
yang kat atas tu dari students (nak tengok besar2, pandai2 klik eh ;p)
dari cikgu pun ada juga, tapi versi lain....
cikgu praktikum akan ada guru pembimbing
kami akan rujuk guru pembimbing ni kalau ada apa-apa masalah
(rujuk cikgu2 lain pun boleh jugak)
kami kena berbaik2 dengan guru pembimbing ni kalau nak dapat markah tinggi
(uwh ini bole masuk kes mengampu, maaf aku tak buat macam ni ;p)
guru pembimbing aku seorang yang strict dan garang
dia sangat berpengalaman dalam mengajar matematik
(cikgu sebelah dia yang cite kat aku)
student ramai yang takut dengan dia
dalam minggu ke 5 aku kat sana, dia mula masuk kelas aku
masa tu kelas form two yang sengal (mereka-sangat-nakal-tak-hengat-donia)
aku tak dapat nak ajar diorang fully in english
sebab minggu2 sebelum tu, bila aku cakap omputih diorang buat bodo jek
and here's what i got from my supervisor
24th june 2008
masa ni membe aku baca, and die buat muka pelik
because the fact is 'i-can-speak-english''which is not so fluent' and she knew it
(i'm not proud of it, coz i'm still learning)
then the second observe, which is the day after that dia masuk kelas form four
see what she wrote
25th june 2008
can i say that i'm SOoo proud that i can improved my english in only one night?
ahaahha it's uncanny
aku tak praktis pun ape yang aku nak cakap, i just said what i need to say
yang aku tau, time kat umah sewa aku sangat busy siapkan alat bantu mengajar (ABM)
aku tak kisah sangat kalau cikgu ni bagi aku markah sikit pun
(it's the fact... bile aku compare dengan membe2 lain, guru pembimbing diorang bagi markah tinggi2)
yang penting bagi aku, aku tak ajar secara kosong
what's the use when the students can't get anything from u?
in the same time, aku sangat bersyukur sebab lecturer aku tak tekankan sangat pasal bahasa ni
ye lah, kami ni pun dari universiti yang pada dasarnya menggunakan bahasa kebangsaan
he said...
'saya nak awak enjoy masa dalam kelas tu, jangan gabra..
yang ajar sains, campur2 dengan bahasa melayu pun saya tak kisah..'
(kami campur dengan kawan2 dari program pendidikan islam dan al-quran)
nak tengok apa dia tulis?
dapat bace? ahaha aku pun ala2 merangkak nak eja ;p
and ni semua ada dalam buku tebal ni
kami bawa tetiap hari, sambil naik bas dengan students
(ahah what a memory ;D)
ape yang ingin aku tegaskan ialah mengenai PPSMI
sesuai ke kalau cikgu mengajar tapi anak murid tak dapat ape?
it's like pouring water onto caladium leaves
daun keladi tu tak basah, air yang abes
(so sila siram di akar nya ya... ;p)
bagi aku (pendapat persendirian) cikgu2 memang boleh mengajar dalam bahasa inggeris
tapi adakah segala input dapat diterima oleh pelajar?
eyp... nak buat lawak dalam bahasa inggeris pun susah lor ;D
ok maybe ada yg kata okey je belaja macam tu
that's your opinion
membe aku ada dapat sekolah kat bandar...
tapi lain pula hal yang jadi, dia cite
students kat situ tak faham bila ajar bahasa inggeris, and bahasa melayu pun tak faham
so nak guna bahasa apa lagi
(aku taknak ulas cite ni panjang2)
kamu fikir la sendiri
p/s: ni semua sebab ini
adakah aku akan pergi? tengok la dulu, seingat aku, aku nak buat sesi fotografi hari tu
(tapi photographer tak confirm lagik)
p/s*2: kamu nak tau? aku praktikum 6 orang (3 prog sains, 3 prog agama)
and gred aku yang paling tinggi antara mereka (except sorang aku taktau)
alhamdulillah.... kalau kamu berusaha, Allah pasti akan membantu
kepada kawan2 yang sedang berpraktikum, ije and liya (yang aku tau di sini)
goodluck!~ both of you
(dan juga kawan2 lain yang mungkin terbaca ;D)
(tadi dua jam je lelap, ape punye jenis mata da)
so aku akan setelkan ape yg aku nak cite sebenar2 nye kat entry sebelum ni..
ye la, lecturer aku kate komunikasi berkesan memerlukan kedua-dua pihak tahu dan memahami apa yang dibincangkan
sebelum tu, aku nak ingatkan kamu yang aku:-
- bukanlah penganalisis bahasa
- bukanlah seorang yang sangat mahir tentang bahasa
- bukanlah seorang guru bahasa
- malah aku adalah antara perosak bahasa (maaf untuk ini)
tapi aku akan bercerita berdasarkan pengalaman
dan berserta bukti2
ya aku tau, pengalaman yang seciput itu
yang tidaklah setanding cikgu2 lain
aku ada bagitau kan, aku dah praktikum last year
di sebuah sekolah sukan negeri
sekolah yang mana student nya, mostly adalah atlet2 muda
student nya datang dari segenap ceruk tempat
and paling ramai dari kampung2 yang berdekatan
(sekolah ni bukan di tengah bandar, in the same time bukan di hulu)
okey, that time i need to teach mathematics for form 2 and form 4
(aku tak dapat ajar fizik coz kelas yg amek fizik satu je, and kawan aku yg dapat)
first agenda when new teacher entered the class, macam biasa la
'sesi suai kenal'
to make it simple and aku bole ingat, aku minta diorang tulis atas kertas
minta latar belakang sikit2, and last sekali aku minta diorang tulis
cadangan untuk matapelajaran matematik
so here's the copy (bace ape yg telah dimerahkan)
yang ni dari student form two
yang ni pula dari student form four
yang kat atas tu dari students (nak tengok besar2, pandai2 klik eh ;p)
dari cikgu pun ada juga, tapi versi lain....
cikgu praktikum akan ada guru pembimbing
kami akan rujuk guru pembimbing ni kalau ada apa-apa masalah
(rujuk cikgu2 lain pun boleh jugak)
kami kena berbaik2 dengan guru pembimbing ni kalau nak dapat markah tinggi
(uwh ini bole masuk kes mengampu, maaf aku tak buat macam ni ;p)
guru pembimbing aku seorang yang strict dan garang
dia sangat berpengalaman dalam mengajar matematik
(cikgu sebelah dia yang cite kat aku)
student ramai yang takut dengan dia
dalam minggu ke 5 aku kat sana, dia mula masuk kelas aku
masa tu kelas form two yang sengal (mereka-sangat-nakal-tak-hengat-donia)
aku tak dapat nak ajar diorang fully in english
sebab minggu2 sebelum tu, bila aku cakap omputih diorang buat bodo jek
and here's what i got from my supervisor
24th june 2008
masa ni membe aku baca, and die buat muka pelik
because the fact is 'i-can-speak-english''which is not so fluent' and she knew it
(i'm not proud of it, coz i'm still learning)
then the second observe, which is the day after that dia masuk kelas form four
see what she wrote
25th june 2008
can i say that i'm SOoo proud that i can improved my english in only one night?
ahaahha it's uncanny
aku tak praktis pun ape yang aku nak cakap, i just said what i need to say
yang aku tau, time kat umah sewa aku sangat busy siapkan alat bantu mengajar (ABM)
aku tak kisah sangat kalau cikgu ni bagi aku markah sikit pun
(it's the fact... bile aku compare dengan membe2 lain, guru pembimbing diorang bagi markah tinggi2)
yang penting bagi aku, aku tak ajar secara kosong
what's the use when the students can't get anything from u?
in the same time, aku sangat bersyukur sebab lecturer aku tak tekankan sangat pasal bahasa ni
ye lah, kami ni pun dari universiti yang pada dasarnya menggunakan bahasa kebangsaan
he said...
'saya nak awak enjoy masa dalam kelas tu, jangan gabra..
yang ajar sains, campur2 dengan bahasa melayu pun saya tak kisah..'
(kami campur dengan kawan2 dari program pendidikan islam dan al-quran)
nak tengok apa dia tulis?
dapat bace? ahaha aku pun ala2 merangkak nak eja ;p
and ni semua ada dalam buku tebal ni
kami bawa tetiap hari, sambil naik bas dengan students
(ahah what a memory ;D)
ape yang ingin aku tegaskan ialah mengenai PPSMI
sesuai ke kalau cikgu mengajar tapi anak murid tak dapat ape?
it's like pouring water onto caladium leaves
daun keladi tu tak basah, air yang abes
(so sila siram di akar nya ya... ;p)
bagi aku (pendapat persendirian) cikgu2 memang boleh mengajar dalam bahasa inggeris
tapi adakah segala input dapat diterima oleh pelajar?
eyp... nak buat lawak dalam bahasa inggeris pun susah lor ;D
ok maybe ada yg kata okey je belaja macam tu
that's your opinion
membe aku ada dapat sekolah kat bandar...
tapi lain pula hal yang jadi, dia cite
students kat situ tak faham bila ajar bahasa inggeris, and bahasa melayu pun tak faham
so nak guna bahasa apa lagi
(aku taknak ulas cite ni panjang2)
kamu fikir la sendiri
p/s: ni semua sebab ini
adakah aku akan pergi? tengok la dulu, seingat aku, aku nak buat sesi fotografi hari tu
(tapi photographer tak confirm lagik)
p/s*2: kamu nak tau? aku praktikum 6 orang (3 prog sains, 3 prog agama)
and gred aku yang paling tinggi antara mereka (except sorang aku taktau)
alhamdulillah.... kalau kamu berusaha, Allah pasti akan membantu
kepada kawan2 yang sedang berpraktikum, ije and liya (yang aku tau di sini)
goodluck!~ both of you
(dan juga kawan2 lain yang mungkin terbaca ;D)
*** lepas ni mesti ada yang kata kat aku
'eleh ko punya blog pun gune bahasa campur2'
tak ilmiah langsung! caca marba ~
ahahah say it, say it ;D
aku hanya menaip ikut gerakan jari
dan apa yang terlintas di kepala
your expression no need to be that 'ilmiah' lor
ia datang dari hati ;p
'eleh ko punya blog pun gune bahasa campur2'
tak ilmiah langsung! caca marba ~
ahahah say it, say it ;D
aku hanya menaip ikut gerakan jari
dan apa yang terlintas di kepala
your expression no need to be that 'ilmiah' lor
ia datang dari hati ;p
**ingat nak kua arh jap lagi
nak gi cari coklat beryls.. yeah ;D
(mampus kalau abang tau,
mesti die marah coz aku mengabehkan duit sesuke ati)
nak gi cari coklat beryls.. yeah ;D
(mampus kalau abang tau,
mesti die marah coz aku mengabehkan duit sesuke ati)
9 comments:
ahahaha
budak2 skarang prefer bm dari bi
tp ika rase cam blaja math nan sains lam bi agi senang n bole dipaham
bm die nye terms cam baku sgt lar
aicehhh
nih na blaja bi nan cik azie nih
ika kene wat entry tuk blog kelas auw tak
fully in proper english
problemnyew ika ta pandai sgt
lalalala~
lame ta gi skola buduh siket
upps
telebey suda~
kikiki
*eh ti beli ceklat tuk ika skali keyh
;PP
Cikgu rupe nyer! Selamat petang cikgu. Baik2 ngajor tu cikgu, nanti kene tackle student lak.
mase praktikum la kene poyo sket...
dah skolah betul2 nanti, tgk la poyo ko pakai english the whole class, masak tak masak budak2 nih...
kalau tak paham, useless je...
goodluck praktikum...
PPSMI???
entah le...
50%BI & 50% BM pun dah okey, as d students understood
klu dipantai Timur, 50% BI quite okey utk sek dlm bandar, but sekolah luar bandar...hancus!!
jd cikgu nanti, pandai-pandailah...masa kena observe tu in BI la...
Monster La La Land > nak blaja? x buley maa...
bukan kedekut ilmu, tapi belum cukup ilmu ;D
kirana > belum lagi.... :)
Chekgu BaniHassim > ni yg rasa nak gi perhimpunan raksasa tu, eheheh
btw, da lpas ar pract tu, da dpt gred da pun
cikgu_math > itu la...
sy aritu sekolah tengah2, ntah kategori luar bandar kot
btw time kasih ;D
masa saya ngajar kat international skool, bdk2 ESL pun mcm budak2 kite. lagi poning, nak ajar dari basic glew.
apa2 pun dugaan ja tu. di layan!!
selagi mampu d layan...
tapi aritu memang teruk gile arh budak2 neh
sabau jek :)
aku perlu n wajib ubah care pengajaran aku~!!derang sgt nakal....x senakal student seberang eceli.....dlm temerloh ni,SMK Lanchang merupakan skolah y mempunyai disiplin student paling kronik~!!hukhukhuk
cara pengajaran?
nant aku kutip pgalaman byk2,
baru bole cite kat ko, ehehehh
(pngalaman baru seciput ;p)
Post a Comment